Selasa, 10 Oktober 2017
kerja
Cara Mengendalikan Konflik Tempat Kerja dengan Betul
Pernahkah anda menghadapi masalah di tempat kerja, iaitu masalah dengan bos anda atau rakan sekerja anda? Sekiranya anda mempunyai, anda tidak bersendirian. Konflik tempat kerja jauh lebih biasa daripada yang anda fikir awalnya. Anda dan ramai yang lain mungkin mempunyai masalah dengan rakan sekerja, penyelia, atau kedua-duanya. Apabila berhadapan dengan konflik di tempat kerja, anda perlu berhati-hati, kerana tindakan anda boleh mempunyai akibat.
Apabila ia menyentuh konflik di tempat kerja, terdapat beberapa faktor yang berbeza yang anda ingin pertimbangkan. Salah satu daripada faktor-faktor ini ialah keadaan atau siapa anda mungkin bercanggah dengannya. Jika konflik anda adalah dengan rakan sekerja, anda mungkin mahu bercakap dengan salah seorang penyelia anda. Sebaliknya, jika anda mempunyai konflik dengan penyelia anda, anda mungkin dapat mengatasi ketua mereka dan berurusan dengan ahli pengurusan yang lain.
Bercakap mengenai konflik di tempat kerja dengan rakan sekerja, adalah penting untuk diperhatikan bahawa anda perlu meneruskan dengan berhati-hati, terutamanya apabila melaporkan kelakuan mereka kepada penyelia anda. Anda perlu ingat bahawa walaupun tempat kerja yang terbaik mempunyai cliques. Anda akan memastikan bahawa penyelia anda tidak dekat dengan orang yang berkenaan. Walaupun ada hubungan, anda masih boleh mengambil perhatian anda terhadap bos anda, tetapi anda hanya perlu melakukannya dengan cara yang menyenangkan dan profesional. Anda akan ingin mengelakkan, sama sekali kos, terdengar seperti anda bersifat menipu atau bergosip.
Cara Mengendalikan Konflik Tempat Kerja dengan Betul
Sebaliknya, jika anda mempunyai masalah atau konflik di tempat kerja dengan penyelia anda, anda akan ingin mempertimbangkan di atas kepala mereka, terutama jika konflik yang anda ada adalah yang utama. Konflik utama boleh melibatkan rawatan yang tidak adil, masa lapang yang tidak dibayar, dan sebagainya. Kecuali anda berurusan secara langsung dengan pemilik syarikat anda, anda mungkin akan mendapati bahawa penyelia anda mempunyai bos dan sebagainya. Apabila bercakap dengan seorang penyelia, terutama yang berada di hadapan pengurus anda sendiri, anda akan menjadi profesional yang mungkin. Anda akan mahu mencuba dan menjadualkan mesyuarat secara bersemuka. Anda mungkin perlu membuat pengaturan melalui telefon atau melalui e-mel, tetapi anda harus menahan diri daripada mendedahkan terlalu banyak maklumat pada mulanya.
Seperti yang dinyatakan sebelum ini, adalah penting bahawa anda profesional ketika mengendalikan sebarang konflik di tempat kerja. Mungkin idea yang baik untuk menyimpan dokumentasi semua aduan atau masalah yang anda ingin perhatian. Sebagai contoh, anda mungkin ingin menulis masa dan tarikh dan ringkasan tentang apa yang berlaku setiap kali anda dilecehkan, walaupun ia tidak bersifat seksual. Anda akan mempunyai bukti yang didokumenkan untuk menyokong tuntutan anda, terutamanya yang serius. Perkara terakhir yang anda mahu lakukan dalam pertemuan dengan penyelia anda atau juga penyelia mereka tidak lagi profesional atau sebagai masalah.
Kaedah-kaedah yang disebutkan di atas hanyalah beberapa cara yang boleh anda cuba untuk menyelesaikan sebarang konflik yang mungkin anda lakukan di tempat kerja. Sebarang masalah kecil, seperti rakan sekerja yang memakai minyak wangi yang kuat, harus cuba dikendalikan secara persendirian terlebih dahulu. Sekiranya anda tidak dapat melihat kejayaan, terutamanya selepas penyelia telah dimaklumkan, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk mencari kerja di tempat lain, tetapi anda mungkin mahu menggunakan ini hanya sebagai pilihan terakhir.