Perkara Terbaik Yang Boleh Anda Lakukan Apabila Ingin Berhenti Kerja Anda


Adakah anda tidak berpuas hati dengan pekerjaan anda? Jika anda, anda mungkin berminat untuk meneroka pilihan anda yang lain. Untuk berbuat demikian, ramai individu membuat keputusan untuk mengubah kedudukan mereka atau berhenti. Sekiranya anda berminat untuk berhenti kerja, anda akan terus membaca. Beberapa petua tentang cara menamatkan kedudukan semasa anda digariskan di bawah.

Perkara terbaik yang boleh anda lakukan, apabila ingin berhenti kerja anda, melibatkan pemberian majikan anda sebanyak mungkin. Ramai majikan mengharapkan untuk menerima notis sekurang-kurangnya dua minggu dari mereka yang berminat mencari pekerjaan di tempat lain. Sekiranya mungkin, anda mungkin ingin membuat notis lebih daripada dua minggu. Kecuali jika anda mempunyai pekerjaan baru berbaris, anda mungkin ingin menawarkan untuk tinggal sehingga pengganti ditemui atau sehingga anda dapat mengamankan pekerjaan baru.

Apabila bertukar peletakan jawatan anda, anda akan mahu melakukannya dalam perkara rasmi. Di semua kos, anda ingin mengelakkan berhenti dari telefon atau dalam e-mel. Anda akan mahu menaip notis yang betul pada komputer anda dan menyerahkan cetakan kepada majikan anda, terutamanya secara peribadi. Dalam surat peletakan jawatan anda, pastikan anda mengucapkan terima kasih kepada majikan anda kerana memberi anda kesempatan untuk bekerja dengan mereka, dan sebagainya.

Anda pasti mahu tidak "membakar mana-mana jambatan," apabila berhenti kerja anda sekarang. Ini sangat penting, kerana anda perlu ingat bahawa tindakan anda mempunyai akibat, mungkin untuk tahun yang akan datang. Anda akan memastikan bahawa anda sentiasa menyenangkan sepanjang masa. Anda akan mahu berurusan dengan ketua, rakan sekerja, dan orang lain yang boleh anda hubungi dalam perkara yang menyenangkan. Anda tidak tahu bila anda boleh menghubungi bos anda dan ini penting untuk dipertimbangkan apabila membungkus barangan tempat kerja anda.

Selaras dengan pembungkusan barang-barang tempat kerja anda, anda akan ingin memastikan bahawa anda memulangkan semua dokumen penting atau keping harta syarikat yang anda miliki dalam simpanan anda. Walaupun anda tidak ditanya, anda akan mahu kembali semua item yang anda tidak beli sendiri. Di samping mencegah sebarang salah faham, dari segi kecurian, anda juga boleh mencipta kesan yang baik dan tahan lama terhadap diri anda sendiri.

Dalam semua kejujuran, perkara terbaik yang boleh anda lakukan, apabila ingin meletak jawatan dari pekerjaan anda sekarang, adalah menggunakan penghakiman terbaik anda. Sebagai contoh, anda tidak akan mahu mencari dan memohon pekerjaan baru dan menyenaraikan kerja semasa anda pada resume anda sebagai rujukan, terutamanya jika anda belum lagi secara rasmi menyerahkan peletakan jawatan anda. Anda juga akan, seperti yang dinyatakan sebelum ini, ingin mencuba dan menghindari berhenti kerja anda atas dorongan, kecuali situasi yang serius timbul, seperti yang mungkin mendatangkan bahaya kepada anda.

Selaras dengan menggunakan penghakiman terbaik anda, anda mungkin mahu meletakkan diri anda di tempat majikan anda atau bos anda. Apa yang anda ingin dengar dari diri anda? Soalan sederhana ini akan membantu memastikan anda menyerahkan peletakan jawatan anda dalam perkara yang dianggap sesuai. Anda akan memastikan bahawa anda dapat mendapatkan rujukan yang baik dari majikan semasa anda untuk tahun yang akan datang.