Pengenalan Asas Topik Pengaturcaraan Komputer


Pengaturcaraan komputer adalah salah satu bidang di bawah sains komputer. Walaupun sains komputer merujuk kepada kajian aplikasi komputer, pengaturcaraan komputer berurusan dengan asas-asas program komputer - bagaimana ia berfungsi, bagaimana ia direka, bagaimana ia diperbaiki dan mengapa. Sekiranya anda merancang untuk mempelajari pengaturcaraan tidak lama lagi, inilah pengenalan kepada topik pengaturcaraan komputer yang mungkin anda hadapi:

Asas-asas pengaturcaraan komputer
Seperti kebanyakan disiplin, anda akan bermula dengan mempelajari asas pengaturcaraan komputer. Bergantung kepada pengajar atau kurikulum anda, anda mungkin akan diperkenalkan kepada sejarah pengaturcaraan dan bahasa dan mengetahui tentang apa yang telah berlaku sepanjang tahun melalui garis masa.

Pengenalan Asas Topik Pengaturcaraan Komputer
Anda juga akan diperkenalkan kepada konsep asas dan teori pengaturcaraan dan bagaimana mereka telah berkembang selama bertahun-tahun. Anda akan dapat melihat bagaimana pengaturcaraan yang pantas telah berkembang selama berabad-abad dan mempelajari perkembangan penting dalam bidang ini. Anda juga akan menghadapi topik seperti perkakasan komputer, perisian, sistem dan bahasa. Anda perlu mempelajari asas-asas ini untuk memahami bagaimana bidang pengkhususan anda boleh menyumbang. Ini mungkin kelihatan terlalu menyusahkan tetapi sebenarnya, anda perlu mempunyai latar belakang yang baik dalam kemajuan pengaturcaraan untuk membantu anda memahami asas-asasnya.

Perisian komputer
Hasil dari semua kerja keras anda sebenarnya adalah perisian komputer, jadi harap topik ini dimasukkan dalam kursus pengenalan anda. Beberapa topik yang anda dapati di bawah subjek ini termasuk perisian aplikasi, perisian pengaturcaraan dan perisian sistem. Semasa kelas yang berurusan dengan subjek ini, anda akan belajar cara menggunakan alat pengaturcaraan, sistem pengurusan pangkalan data, pemasang, debugger, editor teks dan sumber kod dan sebagainya.

Pengaturcaraan
Akhirnya, anda akan diperkenalkan kepada topik yang telah anda rancangkan untuk belajar - pengaturcaraan. Di sini anda akan mempelajari pelbagai jenis proses pengaturcaraan, gaya dan kaedah. Anda akan mempelajari pelbagai jenis pengaturcaraan termasuk bersamaan, berfungsi, deklaratif (dipandu oleh peristiwa), penting, berorientasikan objek dan Parsing.

Mungkin topik seterusnya yang anda pelajari adalah komponen asas setiap program komputer, seperti kod sumber dan antara muka pengaturcaraan API atau aplikasi. Anda juga akan belajar bagaimana arahan dijalankan untuk memerintahkan komputer untuk melaksanakan satu set arahan tertentu.

Anda juga akan mempelajari bahasa pengaturcaraan, yang akan memperkenalkan anda kepada jenis bahasa yang telah anda pilih untuk mengkhususkan diri. Pengajar anda mungkin juga membentangkan kelas anda dengan perbandingan mudah dari pelbagai jenis bahasa yang digunakan hari ini dan anda juga mungkin belajar jenis bahasa yang telah hilang nikmat atau sudah usang. Anda akan belajar semantik, dialek dan teori.

Ini juga di mana anda akan mula belajar cara program atau menulis kod. Walaupun pembelajaran anda pada masa ini akan terdiri daripada ceramah, bahagian yang baik dalam kelas anda akan dibelanjakan untuk bekerja secara langsung sehingga anda boleh mula mengamalkan apa yang diajar oleh pengajar anda. Ini adalah bagaimana kemajuan anda sebagai pengaturcara komputer akan dinilai.

Proses pengaturcaraan
Salah satu topik paling awal yang akan anda hadapi ketika mempelajari pengaturcaraan komputer ialah proses dengan kod dan bahasa komputer yang direka dan dihasilkan. Proses pengaturcaraan termasuk beberapa langkah, seperti:

1. Definisi masalah.
2. Merancang atau merancang penyelesaiannya.
3. Reka bentuk kod yang akan digunakan untuk program ini.
4. Menguji dan menilai program.
5. Dokumentasi.

Debugging, testing and maintenance
Mungkin senarai akhir topik yang akan anda pelajari sebagai pengenalan anda kepada pengaturcaraan komputer adalah aplikasi. Dalam topik ini, anda akan belajar bagaimana untuk menguji program yang telah anda tulis, tempat dan cari sebarang ralat dan membetulkannya.