Apa yang Tidak Akan Dilakukan Apabila Meletak Jawatan Dari Kerja Anda


Adakah anda tidak berpuas hati dengan pekerjaan anda atau syarikat di mana anda bekerja? Sekiranya anda berada, anda mungkin menganggap perubahan pekerjaan. Sekiranya anda menyangka keputusan anda dan memutuskan bahawa mencari pekerjaan di tempat lain adalah yang terbaik untuk anda, anda perlu meletak jawatan dari kedudukan semasa anda. Malangnya, bagi banyak individu, ini lebih mudah dikatakan daripada dilakukan.

Jika ini adalah kali pertama yang anda cuba untuk menyerahkan peletakan jawatan anda, anda mungkin tidak pasti tentang bagaimana anda perlu meneruskannya. Mungkin, cara terbaik untuk pergi meninggalkan pekerjaan anda, dalam perkara yang sesuai, adalah untuk membiasakan diri dengan apa yang anda tidak patut lakukan. Beberapa langkah yang anda tidak mahu ambil, semasa berhenti kerja anda, digariskan di bawah untuk kemudahan anda.

Salah satu perkara yang paling buruk yang boleh anda lakukan, apabila ingin meletak jawatan dari pekerjaan anda, berhenti merokok. Ini yang paling biasa berlaku selepas menerima disiplin atau apabila konflik berkaitan kerja timbul. Tidak peduli betapa kecewa atau kecewa anda, anda akan cuba, sama sekali, untuk tidak berhenti di tempat. Ini bukan hanya mencerminkan negatif kepada anda pada masa ini, tetapi peletakan jawatan boleh memberi kesan kepada peluang anda mendapatkan pekerjaan di masa depan. Itulah sebabnya anda ingin mencuba dan memberi notis majikan anda, sekiranya anda ingin mendapatkan pekerjaan di tempat lain.

Apa yang Tidak Akan Dilakukan Apabila Meletak Jawatan Dari Kerja Anda

Bercakap tentang memberi majikan anda notis yang sesuai, apabila ingin mengubah pekerjaan, anda dinasihatkan untuk berbuat demikian dalam tempoh yang munasabah. Kebanyakan majikan mengharapkan untuk menerima sekurang-kurangnya dua minggu notis. Sekiranya anda tidak mempunyai pekerjaan baru, anda mungkin ingin memperluaskan masa atau tawaran anda untuk membantu majikan anda sehingga mereka dapat mencari pengganti atau sehingga anda dapat mencari pekerjaan di tempat lain. Adalah juga penting untuk anda mengemukakan peletakan jawatan anda dalam perkara yang profesional. Cuba dan lakukannya dengan sendirinya, dengan peletakan jawatan bertulis secara rasmi juga.

Salah satu daripada banyak perkara yang anda tidak mahu lakukan, apabila ingin meletak jawatan dari kedudukan semasa anda, adalah mulut buruk bos anda kepada orang lain, termasuk rakan anda, rakan sekerja, atau semasa wawancara kerja masa depan. Anda perlu memastikan bahawa anda tidak "membakar jambatan apa-apa." Ini sangat penting, kerana anda tidak pernah tahu bila kata-kata atau tindakan anda boleh kembali menghantui anda. Anda akan ingin memastikan bahawa majikan semasa anda, yang mana anda tidak lagi mahu bekerja, dapat memberi anda cadangan yang bercahaya selama bertahun-tahun yang akan datang.

Satu lagi banyak perkara yang anda tidak mahu lakukan adalah "keluar dengan bang." Walaupun anda berhenti kerja anda kerana anda tidak berpuas hati dengan gaji anda atau dengan bos anda atau rakan sekerja yang lain, anda akan meninggalkan senyap mungkin. Anda akan mahu meletakkan senyuman gembira di wajah anda, tidak kira apa emosi sebenar anda. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, anda akan memastikan bahawa anda dapat menggunakan majikan semasa anda sebagai rujukan pekerjaan untuk tahun yang akan datang. Anda juga perlu ingat bahawa anda tidak pernah tahu apabila anda boleh menghubungi bos atau rakan sekerja anda pada masa akan datang.

Adalah juga penting bahawa anda tidak mencuba dan mengelirukan majikan semasa anda dengan apa cara, bentuk, atau bentuk. Jika anda tidak merancang untuk berhenti kerja anda sehingga anda mempunyai yang baru berbaris, anda akan mahu meneruskan dengan berhati-hati. Anda akan mahu memastikan majikan calon anda tidak akan menghubungi majikan anda saat ini meminta rujukan. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda mungkin ingin memaklumkan kepada semua majikan yang masih belum mengemukakan peletakan jawatan anda atau menyerahkan peletakan jawatan anda sebelum anda mula memohon pekerjaan baru.

Dengan menyimpan perkara-perkara yang disebutkan di atas, anda harus dapat menyerahkan peletakan jawatan anda tanpa menyebabkan kemudaratan terhadap kewangan anda atau nama baik anda. Secara jujur, semua yang anda perlu lakukan hanyalah menggunakan penghakiman terbaik anda, kerana biasanya panduan terbaik untuk diikuti.