Sabtu, 01 Juli 2017
komputer
The Different Sides of Computer Game Programming
Ramai orang akan bermain permainan komputer tanpa mengetahui betapa banyak kerja masuk ke dalam permainan. Benar, banyak pemikiran dan kreativiti terpaksa digunakan untuk membuat permainan berfungsi, tetapi permainan juga memerlukan banyak pengaturcaraan komputer dan pengetahuan mengenai bahasa pengaturcaraan komputer yang berbeza untuk menjadikan permainan ini tidak hanya merasakan sebenar, tetapi kelihatan menarik juga. Terdapat banyak aspek pengaturcaraan permainan komputer, jadi jika anda berminat dalam pengaturcaraan permainan komputer dan mungkin ingin mengambil kursus pada masa akan datang, lihat pada senarai ini.
Programmer fizik permainan adalah seseorang yang mengarahkan bagaimana permainan menggunakan fizik untuk kelihatan betul dan merasa betul. Dalam kebanyakan kes, permainan komputer tidak akan sepenuhnya meniru fizik dunia sebenar, tetapi beberapa aspek penting fizik mungkin perlu dimainkan untuk beberapa permainan. Sebagai contoh, rintangan angin mungkin penting untuk dogfights, manakala pergerakan bendalir tetapi melencet beberapa watak dalam air mungkin diperlukan untuk permainan berperanan.
Pengaturcara kecerdasan buatan adalah yang bertanggungjawab membangunkan urutan logik permainan itu sendiri. Sebagai contoh, apabila permainan melibatkan mencari laluan, menggunakan strategi, atau menimbulkan taktik musuh, seorang pereka kecerdasan buatan boleh dipanggil untuk membuat permainan pintar - dengan kata lain, untuk membuat permainan berfikir sendiri. Secara umum, bahasa komputer yang digunakan untuk pengaturcaraan kecerdasan buatan adalah lebih mudah daripada bahasa-bahasa lain, dan ia boleh dikongsi dengan pemain permainan.
Pengaturcara grafik menggunakan satu siri kod dan algoritma untuk memberikan grafik dalam dunia permainan. Pada zaman moden, seorang pengaturcara grafik harus bekerja dalam persekitaran tiga dimensi, dan oleh karenanya mereka mempunyai pengetahuan tentang kalkulus, matematik vektor, dan konsep aljabar lain yang mungkin diperlukan untuk mengkhususkan diri dalam menghasilkan gambar tersebut. Terdapat hanya seorang pengatur cara grafik yang sangat sedikit, dan mereka biasanya boleh menuntut upah tinggi untuk kerja mereka.
Pengaturcara bunyi akan memberikan suara dari segi dialog, muzik, dan bunyi yang dapat menjadikan permainan kelihatan lebih nyata, seperti suara daun atau rumput yang menggelegak seperti watak-watak berjalan di atasnya. Programmer permainan akan menambah pengalaman permainan, dan akan melakukannya dengan berfokus pada rasa dan strategi permainan.
Pengaturcaraan permainan komputer juga memerlukan satu pasukan skrip, yang juga biasanya pereka permainan. Skrip ini menulis kod permainan itu sendiri, biasanya dengan bahasa komputer asas. Juga diperlukan pemrogram antara muka pengguna, atau UI: pemrogram UI akan membuat perpustakaan pelbagai aspek yang boleh digunakan merentasi pelbagai dunia dalam permainan, atau pelbagai permainan dalam pengeluar. Bahasa pengaturcaraan UI melibatkan banyak matematik, dengan tujuan menghasilkan kesan khas.
Juga penting ialah pemrogram input, yang menulis kod untuk jenis perkakasan yang berbeza, seperti papan kekunci, tongkat bedah, atau tetikus, akan mempengaruhi permainan. Pengaturcara rangkaian akan mencari cara untuk permainan berfungsi pada rangkaian, di mana orang boleh bermain menentang satu sama lain. Pengaturcara port memastikan permainan dapat berfungsi pada platform dan sistem operasi yang berbeza.
Mengawasi semua tugas ini adalah pengatur permainan utama. Ini hanya beberapa aspek pengaturcaraan permainan komputer. Apabila bidang meluaskan, lebih banyak lagi pengaturcara pelbagai jenis perlu dipanggil dan dikenali sebagai penting.